Mindfulness

Hvad er mindfulness?

Mindfulness er evnen til at være opmærksom på, hvad der foregår i det nuværende øjeblik uden at dømme det, man oplever, samt at træne evnen til at møde sig selv med venlighed og accept.

Ved at dyrke mindfulness styrker du det parasympatiske nervesystem, og hjælper krop og sind til at “træde på bremsen” og virker derved stressforebyggende.

Ved forskellige mindfulness-øvelser trænes evnen til at rumme både svære og behagelige følelser, tanker og kropsfornemmelser. Tendensen til at gruble (ruminere) mindskes gennem øget opmærksomhed overfor egne tankemønstre, som ellers kan føre til depression og angst. Der er dokumenteret effekt af at praktisere mindfulness-øvelser over tid i forhold til at mindske tilstande med stress, angst og depression.

Mindfulness kan være en daglig stund du sætter af til at forbinde dig med dig selv, lade dit nervesystem falde til ro, og styrke kvaliteter som accept, selvomsorg og empati i relationen til dig selv.

Mindfulness støtter:

– at ”skifte gear” fra at gøre til at være

– en højere grad af nærvær i hverdagen

– evnen til selvregulering – at kunne rumme egne følelser og tanker

– at styrke forbindelsen til din krop og sanser

– at finde ind til din egen kerne af ro

– at modvirke at lade sig styre af tankemylder

– at møde dig selv med venlighed

– at stimulere indre ro og livsglæde.